wtorek, 5 lipca 2016

Matka czyta: Pokój Emmy Donoghue

Dla pięcioletniego Jacka Pokój jest całym światem. To tu się urodził, to tu bawi się i uczy ze swoją mamą. Na noc mama układa go do snu bezpiecznie w szafie na wypadek, gdyby przyszedł Stary Nick. Dla Jacka Pokój jest domem, dla jego Mamy więzieniem, w którym została zamknięta przed siedmioma laty. Dzięki ogromnej determinacji, pomysłowości i bezgranicznej matczynej miłości udało jej się stworzyć dla synka namiastkę normalności. Niestety ciekawość chłopca rośnie z wiekiem i Mama zdaje sobie sprawę, że Pokój nie wystarczy mu na długo… 
Porywająca historia o matce i synu oraz ich miłości pozwalającej przetrwać to, czego przetrwać niepodobna. To powieść przejmująca, chwytająca za serce, poruszająca najczulsze struny naszej wrażliwości. 

Tak powieść promuje wydawca. A jak jest naprawdę?




To była druga książka po którą sięgnęłam po urodzeniu Dobrusi, czytałam w trakcie karmień. Dzięki cebuszce młoda leżała sobie wygodnie i cycała w najlepsze, a ja miałam wolne ręce i mogłam spokojnie przerzucać kolejne strony. 
Chwilę zajęło mi przyzwyczajenie się do specyficznego sposobu narracji, gdyż prowadzona jest ona przez pięcioletniego chłopca i nie brakuje w niej nietypowych konstrukcji zdań oraz słowotworów. Po oswojeniu się z tym dalsza lektura idzie jak po maśle, historia (inspirowana sprawą Josefa Fritzla) nie jest zawiła czy skomplikowana. Jej siłą jest natomiast duża dawka emocji, którą oferuje. Emocji, które szczególnie będą grały w duszach matek, które już zasmakowały, czym jest miłość do własnego dziecka i wiedzą, że byłyby w stanie oddać absolutnie wszystko, aby uchronić je ode złego. To właśnie postać mamy Jacka jest tym, co sprawia, że warto sięgnąć po "Pokój". Jest nieludzko silna dla syna, jest dla niego całym światem. Potyka się dopiero, gdy wie, że może trochę "odpuścić", a ja nie miałam jej tego za złe.

Na podstawie książki powstał pełnometrażowy film z nagrodzoną Oscarem Brie Larson za rolę mamy. Nie sięgajcie po niego zanim nie przeczytacie książki! Oczywistym jest, że na ekran nie da się przenieść wszystkich szczegółów, ale skróty myślowe z i tak prostej opowieści są naprawdę powalające. Pozostańcie przy oryginale i cieszcie się chwilą dla siebie z książką. Warto przeczytać, jeśli nie spodziewacie się cudów i zadowolicie się słodko-gorzką historią ze szczęśliwym zakończeniem. U mnie ocena 4/5.

Tytuł oryginału: Room
Autor: Emma Donoghue
Wydawnictwo: Sonia Draga, 2016
Cena z okładki: 37,00 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Daj znać, co o tym myślisz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...